Från en studerande till en annan: Så kommer du igenom studierna utan stress

Vardagens sysslor har en tendens till att klumpa ihop sig för allihop, och tyvärr är studiestress bland unga väldigt normalt. Har du precis flugit ur morsan och farsans hem för att stå på egna ben och har du precis börjat på en längre utbildning på universitetet eller högskola? Och är du en av de många studerande som förr eller senare lägger märke till att stressen från ubildningslivet börjar ta på din energi? Då borde du läsa vidare. Här ger vi dig några goda råd till hur du kommer igenom studiet helskinnad – utan att få stress.

Planering och åter planering

Det kan vara väldigt skrämmande att flytta hemmifrån när det är första gången. Här står man i sin nya lägenhet eller sitt studentrum, där man helt plötsligt ska bygga vidare på sitt eget liv – utan morsan eller farsans hjälp.

Du ska handla, du ska tvätta, du ska laga mat och du ska självklart anhålla vilda fester som man inte fick lov när man bodde hemma hos päronen.

Man har all den frihet (som man länge har drömt om!) till att göra dessa saker och tempot sätter man själv, som tur är! Men för väldigt många – inklusive mig själv – försvinner glädjen snabbt när man upptäcker att man måste hålla koll på ekonomin, studiet och energinivån. Ofta har man spenderat lite för mycket pengar på fel saker, eller inte budgeterat nog med tid åt läxor och andra skolsysslor.

Det finns dock en bra anledning till att så många människor över 30 har en kalender som de fyller i som om det vore deras religion. Även om det känns lite ”old-fashioned” att sitta med penna och kalender för att fylla in vad som ska hända i de kommande veckorna, så är det otroligt nyttigt att planera sin tid på det sättet. Det gör det väldigt enkelt att sätta ord och tal på de sysslor du måste göra innan månaden är slut. En elektronisk kalender är också bra, speciellt en som du kan har i mobiltelefonen och kanske synca den till datorn där det är lättare att skriva i detalj vad dina planer och uppgifter är. Ifall du kan planera ut alla dina sysslor i kalendern och hålla tidsplanen, så hittar du helt plötsligt så mycket rum till impulsivitet. Du kan ta en extra kväll på krogen med gott samvete eftersom du har planerat runt att hela helgen ska vara ledig. När du väl har kommit in planeringsrytmen så går det väldigt snabbt att hålla allting planerat vilket förhindrar att du helt plötsligt står med 0kr kvar på kontot eller fyra läxor till morgondagen.

Gå på en promenad, meditera – eller ta en powernap.

Det låter kanske lite konstigt – men det är det definitivt inte! Det handlar nämligen om att både ge dig nog frihet till att göra det som du vill, men även att hålla schemat. Turer och meditering är en bra metod för att stilla ditt sinne och få lite ro på tillvaron. En promenad i parken ger dig tid till att tänka och drömma, samla dig lite och kanske förbereda dig mentalt för ett prov eller en arbetsintervju. Precis som efter du har gymmat, så behöver hjärnan också lite stretching efter att du har pluggat. Meditering är en väldigt bra teknik för att få ro på hjärncellerna och låta dem vila ut sig. Det gör att du bättre kommer ihåg det du har pluggat och att du förblir fokuserad på det du har lärt dig så att du presterar bättre på provet. En powernap är också väldigt skönt ifall du har suttit uppe lite för länge kvällen innan och har svårt för att hänga med i dagens händelser. Bara se till så att du inte sover för länge och på det sättet vänder runt på dygnet, det är verkligen inte bra för kroppen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *